понеделник, април 14, 2008

Простичко за Йога като път

Има много определения за Йога....Йога не е просто поредица от физически упражнения. Йога е начин на живот, една по-фина настройка, която ни пречиства, променя... Йога е древна система за себеусъвършенстване... Йога е пълният контрол над дейноста на съзнанието. йога e начин за балансиране и хармонизиране на тялото, ума и емоциите.
Йога може да се оприличи на един определен Път, по който можем да вървим и който път има определени параметри, по които да познаем, че сме на него, условно наречени етап или степени.
Ето ги и тях:
1. Яма са ограниченията, моралните принципи, които изповядваме и трябва да спазваме като - принципа за ненасилие, говорене на истината, не кради, принцип за съхраняване на сексуалната енергия, принципа на непривързването към нищо земно. Т.е това е един вид моралният кодекс, нещо като Божиите заповеди, от които се ръководим и които зачитаме - кой повече, кой по-малко... Всеки, който се съобразява с тези принципи вече е стъпил на пътя и е започнал да упражнява Йога ...и следователно колкото повече някой се придържа към тях, толкова повече напредва в Йога.
2. Нияма е дисциплината която имаме за да спазваме някои принципи като чистота на ума и тялото, принципа за удовлетвореност от себе си, от света и реалността, в която живеем, което означава да не мрънкаме и недоволстваме постоянно, а да живеем по такъв начин, че да бъдем удовлетворени и в мир със себе си. Да полагаме съзнателно усилие да се самовъзпитаме, като изучаваме себе си или потърсим мъдрост в литературата, писанията, нечии чужд опит. Или пък като отдадем себе си на Божественото т.е обърнем се към вярата, без значение коя ще изберем или с коя сме се родили. Може да се каже, че това е следващият етап от пътя на Йога, когато ставаме все по-осъзнати за това кои сме, къде сме, на къде вървим.
3. Асана се наричат телесни пози, физически упражнения, които можем да правим, за да се погрижим за своето тяло. Както се казва - "Здрав дух, в здраво тяло". Асаните или позите са известни от древни времена и са така направени, че да оказват въздействие върху определени мускули, органи, жлези. Позите имат лечебен ефект, те не са гимнастика и целта на изпълнението им е да останем колкото е възможно по-дълго в тях, но като спазваме принципа за ненасилие над себе си т.е до като се чувстваме удобно и приятно до тогава да стоим, а не да оставаме с цената на болка и усилия. Като започнем да практикуваме асани ние вече сме преминали на следващ етап от пътя, в който осъзнато се грижим за своето тяло и така укрепваме и духа си.
4. Пранаяма са техники за контролиране на дишането или на цялата ни жизнена енергия, която древните индийци наричат Прана. Контролирайки дишането си, можем да постигнем контрол над ума, над осъзнаването ни, защото между тях има пряка връзка. Знаем че когато някой е разстроен, е добре е да диша - да вдишва и издишва бавно и дълбоко за известно време. Това винаги има успокояващ ефект върху нервната система, ума и емоциите. Т.е ние се научаваме да упражняваме контрол над жизнената сила в нашето тяло и оттам - върху нашата нервна система и нашите преживявания.
Напредвайки в контрола над ума се научаваме да контролираме и движението на енергийните потоци в нашето тяло. И вече сме на един следващ, по-горен етап от пътя ни в Йога.
5. Пратяхара е процесът на отдръпване на сетивата от външните обекти и насочване на вниманието навътре към себе си. Целта е да се поставят сетивата под контрол за да не разсейват практикуващия и да го подготвят за следващия етап - концентрацията. Както може да се забележи всеки от предходните етапи служи и като една основа, подготовка, за преминаване към следващия. Това е един малко по-труден и трънлив участък от пътя, по който не всеки продължава. По-голямата част от хората се задоволяват с изпълнението на някои асани и няколко дихателни упражнения. А за който се осмели да продължи своето пътуване, този етап от пътя може да се оприличи на съзерцание, обърнато навътре. Осъществяване на контрол върху потока на мислите и тяхното намаляване или спиране. Тук се прилагат различни техники като наблюдение на потока на мислите като им дадем пълна свобода, или потъване в дадена мисъл, като й се оставим тя да ни носи, и т.н и т.н. В този етап от пътя ставаме все по-осъзнати и по-осъзнати.
6. Дхарана или концентрация на вниманието ни към определен обект - да речем тялото или някой от енергийните центрове; или процес като например дишането. Чрез техниките за концентрация се развива устойчивост на вниманието и се повишава способноста за съсредоточаване. Придобива се способност за още по-голям съзнателен контрол над ума и мисловния процес. Този етап от пътя, също в голяма степен зависи от това, как сме усвоили предишните етапи, защото съсредоточаването на мислите зависи и от дишането. Колкото по-дълбоко е устремяването на мислите, толкова повече се задържа дишането и обратното. Казва се, че когато изчезне границата между вдишването и издишването – започва Дхарана. От своя страна пък концентрацията е много важен етап за да можем да стъпим на следващият участък от пътя.
7. Дхияна или медитация е резултат, който се постига след продължителна и дълбока концентрация. Тя е състояние на ума, в което влизаме спонтанно, и в което съзнанието е напълно спокойно и потокът на мисълта е спрял. Тогава за един кратък миг, нашето индивидуално съзнание се слива със общото, Божественото съзнание и ние осъзнаваме, че сме част от всичко както водната капка е част от океана. Това е състояние на умиротворение, спокойствие, удовлетворение, вътрешно блаженство... И така вече сме достигнали предпоследния етап от Пътя, наречен Йога...
8. Самадхи се нарича кулминацията, последната спирка от пътуването. Самадхи е състояние на свръхосъзнатост, в което мигът се превръща във вечност, и имаме възможността да излезем извън рамките на ограниченото си осъзнаване, извън сетивният опит, извън времето и пространството. Постига се спонтанно вследствие на дълбока медитация, осъзнаващият и осъзнаваното стават едно цяло, индивидуалното съзнание се слива със Божественото съзнание и заживява в него. Ставаме обектът на наслаждението, наслаждаващият се и самото наслаждение. Не е лесно да се опише едно такова състояние, затова всички опити за описание звучат неясно и абстрактно - защото не може да се опише, може само да се изживее.
Минавайки през отделните етапи, пътешественика по пътя на Йога извървява целия път до достигане на крайната цел - Самадхи, Нирвана, Сливане с Божественото, с цялото....
В това състояние ние можем от личен опит да разберем, да усетим, да осъзнаем себе си и връзката ни със света и с всеки друг от света, можем да усетим, как всички сме свързани един с друг, всички сме едно. Оттук и името "Йога", което означава "съюз", "единство" и произлиза от санскритска дума, която означава „свързвам", съюзът между индивидуалното съзнание и универсалното съзнание.....

1 коментар:

Анонимен каза...

Здравей!Много ми харесва твоят блог!Ще се радвам да науча повече за йога нидра.
С пожелаие за много успехи-
Мирена
http://aerobikaburgas.blogspot.com/